lauantai 22. maaliskuuta 2014

Takaisin monolatriaan

Kristillisen Raamatun vanhimmat osat ovat Vanhan testamentin kirjat, ja Vanha testamentti käsittää kolme neljäsosaa Raamatun tekstimassasta.

Viisaat tutkijat ovat Vanhan testamentin tekstien tutkimisen perusteella tulleet siihen tulokseen, että juutalaiset olivat alun perin uskoneet usean jumalan olemassaoloon: he tunnustivat, että muitakin jumalia kuin heidän Jahvensa on olemassa mutta palvoivat vain tätä yhtä. Tällaista asennetta jumalmaailmaan kutsutaan monolatriaksi. Nk. Baabelin vankeuden aikana eläessään pakotettuina maanpakolaisina muiden kansojen seassa juutalaisten näkemys jumalten maailmasta rupesi terävöitymään, ja heidän uskontonsa kehittyi aikaa myöten puhtaasti monoteistiseksi, ainoastaan yhden jumalan (eli Jumalan) tunnustavaksi.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että monolatria on oikeastaan aika kiva juttu. On outoa, mutta minusta tuntuu järkevältä tunnustaa, että on muitakin jumalia kuin kristinuskon Jumala. Nämä lukemattomat jumalat voivat olla aikuisen oikeasti todellisia tai sitten ne ovat olemassa ainoastaan kuvaannollisesti. Eli täysin sataprosenttista minun versioni monolatriasta ei ole. En rupea tarkemmin määrittelemään jumalten todellisuutta. Ovat mitä ovat, tai eivät ole.

Kristinuskon jumala on minun kannaltani kuitenkin ainoa jumala, joka ansaitsee nimen Jumala isolla J:llä.

2 kommenttia:

  1. Jokaisella virallisella uskonnolla, siis lailiisesti hyväksyttävällä uskonnolla on Jumalansa, itse tapakristittynä pidän rienauksena sitä, että sanoo !minä olen teidän jumalanne".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ketä siinä rienataan? Paitsi tietysti rienausta olisi, jos esim. Caligula sanoisi noin. Jos taas kristillinen Jumala sanoisi niin, niin jokaisella Jumalan kansaan kuuluvalla olisi vapaus sanoa halutessaan takaisin: "Etpä ole, enää."

      Poista