sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Välillä hieman ruumiillista työtä raikkaassa ulkoilmassa

Perjantaina menin tutun kirjailija P:n, hänen kaverinsa I:n ja tutun miehen J:n kanssa P:n viljelypalstalle. P:llä oli viljelyksillään pieni palstavajapahanen, joka oli virallisten sääntöjen vastainen. Niinpä sitä piti madaltaa. P oli lainannut tutultaan moottorisahan, jolla irrotti katon muusta vajasta. Sen jälkeen hän sahasi alempaa seinän ympäri.

I, J ja minä käytimme kirvestä suhteellisen ohuisiin puihin, jotka olivat melkein kiinni vajassa, jotta katto saataisiin siirrettyä korkeuksista maahan. Kirveen käyttäminen oli minusta mukavaa.

Olimme tehneet lisäksi jotain verkkoaidallekin.

Veimme I:n auton peräkärryyn vajasta sängyntapaisen, pienen kirjoituspöydän ja petivaatteita. Kaiken maailman muutakin rojua raahasimme sinne.

Katon saimme raahattua maan tasalle. Sen jälkeen revimme suurimman osan vajan seinästöstä irti. Lopuksi nostimme katon juuri minimalisoidun vajarakennelman päälle. Näin oli saatu aikaan maailman isokokoisin työkalulaatikko.

Maa oli kovin mutainen, ja hommissa likaantuikin kovin.

Olin P:n pyynnöstä ottanut hänestä hänen kamerallaan kuvia, kun hän käytti moottorisahaa vajapahaseensa. Hänen päälleen satanut puupöly ja -puru saattaa näkyä kuvissa selvästi.

J:n alkoi kohta olla aika lähteä rientämään bussille, jotta hän pääsisi helpomman kautta kaukana sijaitsevaan kotiinsa. Saimme homman kuitenkin selväksi juuri ajoissa hänen kannaltaan.

J lähti rientämään bussilleen, ja minä lähdin P:n ja I:n kanssa jälkimmäisen autolla viemään rojua Sortti-asemalle. Kun se homma oli hoidettu, P heitti minut kotiini. Tai tarkemmin sanottuna kotipaikkakuntani lähikaupalle, kun siellä oli minun tarpeen käydä.

P ja I lähtivät vielä joksikin aikaa takaisin palstalle, sillä Sortti-asemalle "ulkoistettavaa" tavaraa oli jäänyt sinne vielä runsaasti. P sanoi minulle, että hän ja I selviäisivät loppuhommasta kaksistaan.

Kotiin tultuani laitoin housuni pesuun, ja takkini, sormikkaani ja kenkäni putsasin märällä rätillä.

En ole ikinä ollut suuri ruumiillisen työn ystävä, mutta nyt olin oikeastaan pitänyt siitä, että tällaista ruumiillista työtä olin päässyt jonkin verran tekemään.

2 kommenttia:

  1. Hienoa, että piditte talkoot. Varmaan jossain yhteydessä näemme talkoista kuvia ?

    VastaaPoista