maanantai 1. joulukuuta 2014

Jeesuksen veli Bob

Kun nyt olemme päässeet jo ensimmäiseen adventtipäivään asti, eli Jeesuksen syntymän kunniaksi vietettävä juhla eli kristillinen joulu on edessä, niin tulin kirjoittaneeksi tämän Jeesukseen jollakin lailla liittyvän tekstinpätkän hämärässä miesluolassani viipyen. Oi, katso:

Sanotaan, että lauluista usein löytyy totuus elämästä. Minä taas pohdin nyt kanadalaisen Arrogant Worms -yhtyeen kappaletta Jesus' Brother Bob.

Kappaleessa siis on kysymys Jeesuksen veljestä nimeltään Bob.

Juutalaisten maa, joka oli Jeesuksen aikaan roomalaisten miehittämä alue, koostui juutalaisten kannalta kolmesta kokonaisuudesta: pohjoisessa sijaitsi Galilea, etelässä Juudea ja näiden välissä oli Samaria. Juudean alueella sijaitsi vanha kunnon Jerusalem. Samaria taas oli syntynyt assyrialaisten aikoinaan suorittamista väestöjen pakkosiirroista, ja sen asujaimisto koostui enimmäkseen osittain juutalaisperäisestä sekakansasta, jonka jäseniä tavalliset juutalaiset halveksivat. Galilea taas oli alue, jossa Jeesus oli kasvanut aikuiseksi ja jossa hän oli tehnyt rakentajan hommia ennen kuin luopui keskiluokkaisesta ammatistaan ja sen tuomasta taatusta toimeentulosta ja ryhtyi kierteleväksi matkasaarnaajaksi.

Jos juutalainen halusi päästä Galileasta Juudeaan tai Juudeasta Galileaan, niin hän ei voinut kulkea matkallaan Samarian halki, koska juutalaiset pitivät samarialaisia rituaalisesti saastaisina. Piti mennä ensin joen toiselle puolelle ja kulkea sen itäpuolta kunnes pääsi kohdealueen kohdalle, ja sitten piti taas ylittää joki.

Laulun mukaan Bobia ärsytti se, että hän itse joutui aina maksamaan lauttamatkasta, kun taas Jeesus käveli joen yli ilmaiseksi.

Noh, ja Bob jää koko ikänsä jatkuvasti isoveljensä varjoon ja se ottaa häntä päähän.

Lopulta roomalaiset tuomitsevat Jeesuksen ristille, ja tämän kuoltua Bob ajattelee, että hän pääsee nyt vihdoin elämään omana itsenään eikä vain Jeesuksen veljenä. Mutta Jeesus menikin sitten heräämään kuolleista.

Noh, meillä länsimaissa nimi Bob on diminutiivimuoto nimestä Robert. Wikipedia esittää, että nimi Robert olisi muunnelma germaanisesta nimestä Hrodebert, jonka osat tarkoittavat maineikasta ja loistavaa.

Mutta Jeesuksen ajan Palestiinassa (vai miten sitä nyt nimittäisi) nimi Bob ei taatusti ole peräisin germaanisesta miehen nimestä Hrodebert. Jeesuksen veljen nimen alkuperää olisi täten etsittävä senaikaisista juutalaisista nimistä tai heprean tai aramean sanoista. Olisiko tämän blogin lukijoissa aramean tai heprean kielen asiantuntijaa, joka olisi samalla Raamatun historian ja kulttuurien asiantuntija?

Eräs tuttuni väittää minulle kivenkovaan, että Jeesuksella ei oikeasti ollut Bob-nimistä veljeä. Totta onkin, ettei sen nimistä veljeä mainita Uudessa testamentissa. Mutta jos evankeliumien kirjoittajat ovat unohtaneet koko miehen? Laulun sanat veljensä varjoon jäävästä miehestä voisivat tukea tätä hypoteesia. Mutta mistä Arrogant Worms -yhtye on saanut tietoonsa tämän perimätiedon?

Jos taas tuttuni on oikeassa, niin silloin myös tämä suosittu väittämä, että lauluista löytyy usein totuus elämästä, saattaa olla väärässä. Tai, toisaalta, eihän siihen edes sisälly väitettä, että laulut olisivat kaikissa tapauksissa totta alusta loppuun. Olen miettinyt tätä asiaa aivan turhaan!!

Taidan kohta raahustaa ostamaan mahorkkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti