perjantai 29. toukokuuta 2015

Ei kuvia suloisista kissoista Facebookiin

Olen tänä vuonna jo jonkin aikaa käyttänyt sosiaalisen median yhteisöpalveluja Facebookia, Google Plussaa ja Diasporaa. Tähän asti olen pitänyt kiinni periaatteesta, että en käytä "tykkää"-ominaisuutta kenenkään päivitykseen tai kommenttiin.

Viime aikoina "tykkääminen" on kuitenkin ollut minulla kovasti mietinnän alla. Tänään sitten päätin, että alan käyttää tätä ominaisuutta.

"Antakaa sitten keisarille se, mikä keisarille kuuluu, Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu, ja Facebookille se, mikä Facebookille kuuluu." Kuka muuten on sanonut tällaista?

Pitää muistaa olla "tykkäämättä" kovin paljoa suloisten kissojen kuvista. Ja ennen kaikkea en tule itse sellaisia jakamaan.

Oikeastaan olen pitänyt tähän asti kiinni siitä, että jaan kuvamateriaalia ylipäätään mahdollisimman vähän. Diaspora on näistä kolmesta palvelusta tervehenkisin, ja niinpä se on näistä ainoa palvelu, jossa voisin kuvitella jakavani enemmälti kuvia.

Eräs tuttuni on muuten päättänyt mahdollisimman pitkälle korvata sähköpostiviestittelyn Diasporan sisäisellä viestittelyllä. Tavallaan idea on hyvä, mutta tosin vaatii aina sen, että myös viestin vastaanottaja käyttää Diasporaa.

Olin vähän aikaa sitten vaihtanut Facebookissa profiilitaustakuvaksi kuvan, jossa on Suomen ilmavoimien entinen tunnus, jolla ei ole mitään tekemistä natsien kanssa, ja selitys "tämä oli Suomen ilmavoimien tunnus 1918-1945" suomeksi, englanniksi ja interlinguaksi. Mitään tekemistä natsien kanssa ei ole myöskään buddhalaisuuden, hindulaisuuden ja jainalaisten hakaristisymboleilla.

"Epämukavan oloisen profiilitaustakuvan" laitoin Facebookiin siksi, että kyseessä on eräänlainen jumalantuomio: jos Facebook likvidoi sen vuoksi käyttäjätilini, niin katson sen olevan kuin merkki Jumalalta, että minun ei enää pidä Facebookia käyttämän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti