tiistai 22. joulukuuta 2015

Ei Janxin ponua!

Kollegan syntymäpäiviä pidettiin luonani lauantaina. Kaksi muutakin henkilöä tuli paikalle.

Koska oli syntymäpäivästä sentään kyse, niin suostuin sietämään sen, että kollega toi puoliksi nautittavaksi kymmenen olutta. Melkein joka lauantai hän tulee muutenkin, oluitten kanssa, ja minä maksan niistä aina puolet.

Kaksi oluista oli 0,75-litraisia. Yleensä tämänkokoisia on vain yksi kappale. Lisäksi oluet olivat nyt keskimäärin tavallista vahvempia. Onneksi saatoimme jakaa oluistamme hieman kahdelle muulle vieraalleni, yhdelle vähemmän ja toiselle jonkin verran enemmän. Ennen kuin kollegani lähti menemään kotiinsa, niin teimme arvion, että kahdeksan oluen verran tuli tosiasiallisesti nautittua puoliksi, kun otetaan huomioon se määrä, mikä muille jaettiin. Tosin pitää vielä mainita se, että muille jaetuksi tuli vain alkupään vähäalkoholisempia oluita (IV A), koska yksi toisensa jälkeen muut vieraani liukenivat paikalta.

Alkoholia oli varsin tarpeeksi. Olimme aloittaneet kahvituksen jälkeen neljän maissa oluttelun. Puolenyön maissa tein havainnon, että olen vieläkin varsin humalassa.

Onneksi tällainen on harvinaista.

En kauheasti arvosta vahvaa humalatilaa. Jossain määrin arvostan kohtuullista sellaista kyllä. Tämän näkee siitäkin, että vähintään kerran kuukaudessa menen Salille nauttimaan viralliset kolme oluttani.

Eräässä tv-ohjelmassa oli mies, joka oli jatkuvasti humalassa, työpaikallaankin. Hän sai jopa vuoden työntekijän palkinnon. Sitten hän jossain vaiheessa lopetti ryyppäämisen. Miehestä tuli passiivisagressiivinen, ja selvinpäin hän huomasi kämpässäänkin kaikki virheet tapetissa, vai oliko se maalissa. Lopulta hänen pomonsakin tuli pyytämään, että hän aloittaisi jälleen ryyppäämisen. Ennen pitkää hän suostui siihen, ja kaikki oli jälleen hyvin.

...Tuosta helvetinmoisesta ryyppäämisestämme, joka vielä tapahtui varsin kalliin ja hienostuneen oluen avulla, tulee minulle mieleen Janxin ponu. Kuten Douglas Adamsin kirjoittamassa tieteisparodiaklassikossa 'Linnunradan käsikirja liftareillle' sanotaan:

Älä kaada mulle enää Janxin ponua
Älä kaada mulle enää Janxin ponua
Mulla räjähtää mieli
valehtelee kieli
se silmät multa nieli
vie helvettiin mun tieni
Kuule, kaada mulle lisää Janxin ponua

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti