keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Kylmä kalkkuna teestä?

Olen tavannut nimittää itseäni kahvinistiksi. Mutta taidan olla pikemminkin teenisti.

Olin päättänyt lopettaa teen nauttimisen kotona ja korvata juoman rooibosilla. Rooibos on Etelä-Afrikassa kasvava hernekasveihin kuuluva pensas, jonka lehdistä valmistetaan teenkaltaista juomaa, joka ei kuitenkaan sisällä kofeiinia tai muitakaan piristäviä aineita.

Rooibos on sikäli kiva juoma, että toisin kuin teestä, siitä ei saa kitkerää hauduttamalla sitä liikaa. Lisäksi pitempi hauduttaminen tuo paremmin esiin juoman pähkinäisen aromin.

Olen tavannut nauttia teetä varsin usein yötä myöden. Nimittäin tapaan mennä nukkumaan vasta ennen kello kolmea.

Lempiteelaatujani ovat olleet Twiningsin vaniljatee, Keisarin morsian ja Russian Earl Grey. Näiden ohella olen aina välillä nauttinut muitakin laatuja, mm. vihreää teetä.

Päähäni juontui lopulta ajatus, että teen nauttimisen raju vähentäminen voisi parantaa unen saamista. Mutta koska minun on vaikea pitää näppejäni erossa lempiteelaaduistani, jos niitä on kotona jäljellä, minä päätin siksi lopettaa teen juomisen kokonaan.

Lahjoitin pois suuren osan teelaaduistani. Osa on vielä lahjoittamatta, ja sen teen myöhemmin.

Viime perjantaina kurkustani meni alas viimeinen pussillinen lempiteitäni.

Sunnuntaista alkaen oloni oli ollut melko paska. Kun sama olo jatkui vielä tiistaina, rupesin miettimään, että johtuuko tämä teen puutteesta. Vaikka kollegani oli lauantaina tuonut kämpilleni nautittavaksi suhteellisen ison määrän suhteellisen laadukkaita ja kalliita oluita, niin päättelin, ettei olo voinut enää tiistaina johtua alkoholista.

Sinä päivänä olin illemmalla käymässä veljeni ja hänen perheensä luona. Veli tarjosi minulle aitoa haudutettua kiinalaista jasmiiniteetä. Se on muutenkin minusta oikein hyvää, ja tällä kertaa sillä oli todella mieltä ylentävä jälkivaikutus.

Päättelin, että siinä saattaa olla perää, että ikävä olo johtuikin teen puutteesta.

Tee sisältää kofeiinia (josta voidaan käyttää teen yhteydessä nimitystä teiini), ja lisäksi teaniinia ja meteaniinia, jotka ovat miedosti rauhoittavia aineita jotka kuulemma torjuvat stressiä ja ahdistusta. (Kitkeryyttä aiheuttavat tanniinit jätän käsittelemättä, vaikka niissä on kaikkea tärkeää.)

Pelkkä kofeiinin puute on voinut aiheuttaa minulle vieroitusoireita. Vieroitusoireiden ilmetessä vähemmän oli sitten elimistössä myös noita kahta helpottavaa ainetta, joten stressikierre oli valmis. Tiistaina päivällä, kun en ollut vielä lähtenyt sukuloimaan, tunsinkin jonkin aikaa ylimääräistä elämänpainetta.

Voisi vielä mainita, että teen nauttiminen on ollut minulle tärkeä tapa, joten siksikin lopettaminen tekee vaikeaa.

Lakkaan nyt spekuloimasta, mutta toivon, että todennäköiset vieroitusoireet lakkaavat viikon sisällä. Sitten olen puhdas poika.

...
PS 5.1.2016: Ja miten sitten kävi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti